Historia handlu elektronicznego

0

Telewizor, który kiedyś musieliśmy mozolnie transportować do domu z centrum handlowego, teraz może być wygodnie dostarczony pod same drzwi. Ale w sieci możemy też kupić artykuły spożywcze, środki czystości, meble i – szczególnie praktyczne dla rodziców małych dzieci – pieluchy. E-commerce – strona główna bardzo ułatwia nam codzienne życie. Ale jak dokładnie rozwinął się e-commerce – handel internetowy – i kto się do tego przyczynił? Chcielibyśmy przyjrzeć się temu bliżej.

Początki

Przyjrzyjmy się najpierw powyższej osi czasu. E-commerce narodził się w 1979 roku, kiedy to Brytyjczyk Michael Aldrich opracował „przetwarzanie transakcji online”. Był to zmodyfikowany telewizor, który za pośrednictwem linii telefonicznej komunikował się z serwerem transakcji w czasie rzeczywistym. Dwa lata później nastąpiła pierwsza transakcja B2B, a niedługo potem pierwsze zakupy online dokonywane przez osoby prywatne. Mniej więcej w tym czasie powstały też pierwsze sklepy internetowe.

Pionierzy e-handlu

Najpóźniej w latach 90. e-commerce był już w pełni rozwinięty i rozpoczął się triumfalny pochód wielkich graczy. Wcześnie dostrzegli potencjał e-commerce i dostosowali do niego swoje sklepy internetowe i portale.Początek nowej ery.

Rozkwit e-commerce rozpoczął się w 2000 roku. Stopniowo sklepy, dostawcy usług turystycznych, banki i inne branże odkryły internet jako platformę handlową. Tymczasem Amazon, Google i Apple rozszerzyły swoje usługi. Dzięki stałemu rozwojowi oferty i zorientowaniu na życzenia klientów, udało im się zapewnić sobie stałe miejsce wśród wielkich e-commerce.

Sklepy internetowe coraz bardziej przekształcały się w platformy doświadczeń.

Kto by pomyślał lata temu, że będzie można założyć okulary na nos online? Albo odbycie wirtualnej wycieczki 3D po hotelu? Obok tak dużych innowacji pojawiły się także mniejsze, ale nie mniej przydatne wynalazki: na przykład dzięki przyciskowi Amazon Dash można w każdej chwili kupić wcześniej zdefiniowane produkty za pomocą jednego przycisku. Te przyciski Dash znajdują swoje miejsce wszędzie w domu: obok pralki, przy karmie dla psa lub gdziekolwiek. W razie potrzeby naciska się przycisk, a kilka dni później wymagany produkt znajduje się na drzwiach. Sprawdziły się również modele abonamentowe. Niektóre produkty są automatycznie wysyłane w określonym czasie.

Wiele sklepów internetowych, zwłaszcza w branży odzieżowej, stawia na cross-selling i osobiste skupienie na kliencie. Czy kiedykolwiek patrzyłeś na koszulę na Zalando? Wtedy prawdopodobnie pokazano Ci również pasujące spodnie i buty. Całe stroje mogą być zestawione i dodane do koszyka jednym kliknięciem. Ponadto wiele sklepów internetowych „zapamiętuje” Twoje preferencje i przy następnej wizycie pokazuje Ci ubrania, które (z dużym prawdopodobieństwem) pasują do Twojego stylu i preferencji.

Internetowy handel detaliczny dzisiaj

Dziś nie ma praktycznie produktu, którego nie można kupić za pośrednictwem handlu internetowego. Obok klasycznych grup produktów, takich jak odzież, sprzęt AGD, leki, obuwie oraz produkty sportowe i rekreacyjne, do najczęściej kupowanych towarów w sieci należą obecnie także artykuły spożywcze

Outlook. Jeśli przyjrzeć się dotychczasowemu rozwojowi e-commerce, wyłania się jasny obraz: liczby rosną. Zarówno w skali globalnej, jak i w Austrii. Szczególnie w okresie nasilenia z powodu pandemii Corony w marcu i kwietniu 2020 roku, handel online stał się jeszcze bardziej obecny. Liczne przedsiębiorstwa musiały zamknąć swoje drzwi i były uzależnione od alternatywnych kanałów sprzedaży. Oprócz usług dostawy i odbioru, szczególnie liczono tu na sklepy internetowe.

Z obecnej perspektywy, e-commerce w najbliższych latach prawdopodobnie nadal będzie zyskiwał na znaczeniu. Przewiduje nawet prawdziwy triumf handlu elektronicznego: na podstawie dotychczasowych zmian szacuje wzrost udziału zakupów online do 95 % w 2040 r. Niezależnie od tego, czy te szacunki się spełnią, czy nie, e-handel stał się integralną częścią austriackiego i globalnego handlu i będzie nadal zyskiwał na znaczeniu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here