Co to jest B2B e-commerce?

0

Definicja B2B e-commerce: B2B (business-to-business) e-commerce to internetowa sprzedaż produktów lub usług od jednej firmy (przedsiębiorstwa) do innych firm.

W handlu elektronicznym B2B produkty lub usługi są sprzedawane np. między producentami a hurtownikami lub między hurtownikami a detalistami. Potrzebne jest do tego oprogramowanie B2B e-commerce – szczegóły.

Aby w pełni zrozumieć temat, warto przyjrzeć się najważniejszym zagadnieniom e-commerce B2B:

  • Zalety handlu elektronicznego B2B
  • Różnice między B2B a B2C e-commerce
  • Handel elektroniczny B2B i EDI
  • B2B e-commerce definicje: Zintegrowane oprogramowanie e-commerce, ERP, PIM i
  • sklepy internetowe
  • KPI dla e-commerce B2B
  • Usługi e-commerce B2B

Zalety handlu elektronicznego B2B

E-commerce oferuje kilka potencjalnych korzyści dla firm B2B, które chcą przenieść swoją sprzedaż do Internetu, w tym dodatkowe możliwości biznesowe, oszczędności kosztów i wzrost sprzedaży. Główne zalety handlu elektronicznego B2B to:

  • Korzyść 1: Otwarcie większych możliwości biznesowych
  • Korzyść 2: Poprawa sprzedaży
  • Korzyść 3: Oszczędność kosztów
  • Korzyść 4: Zbieranie informacji zwrotnych od klientów
  • Korzyść 5: Wejście na nowe rynki
  • Korzyść 6: Centryczność danych dzięki zintegrowanemu z ERP handlowi elektronicznemu B2B

Różnice między B2B a B2C e-commerce

Teraz, gdy znasz już definicję e-commerce B2B, warto przyjrzeć się bardziej szczegółowo różnicom z B2B: Na pierwszy rzut oka wydaje się, że różnic między e-commerce B2C i B2B jest niewiele. W zasadzie w obu przypadkach chodzi tylko o sprzedaż produktów za pośrednictwem sklepu internetowego, prawda? Choć jest to zasadniczo prawda, rzeczywistość jest bardziej złożona.

Głównym czynnikiem różnicującym B2B i B2C jest grupa docelowa. Podstawowe wymagania, jakie musi spełniać sklep internetowy dla konsumentów końcowych (C) i dla profesjonalnych nabywców (B) są takie same: internetowy kanał sprzedaży dostępny przez całą dobę. Na tym jednak podobieństwa się kończą. Profesjonalni nabywcy mają dodatkowe potrzeby, które muszą spełnić sklepy internetowe B2B, aby przekonać jako sensowna alternatywa dla zamawiania przez telefon, e-mail czy faks. Należą do nich:

1. ceny dostosowane do potrzeb klienta
Konsumenckie sklepy internetowe oferują standardową cenę dla każdego produktu, często z rabatem ilościowym lub członkowskim. Z kolei firmy B2B zawierają z licznymi klientami indywidualne porozumienia cenowe, które następnie muszą być widoczne w danym kanale internetowym. Dodatkowo B2B stosuje ceny netto bez podatku VAT (w Europie).

2. nabywcy indywidualni a jednostki decyzyjne (DMU)
Konsumenci często podejmują decyzje zakupowe samodzielnie, ewentualnie we współpracy z jedną lub dwiema innymi osobami. Z kolei profesjonalny sourcing może być znacznie bardziej złożony, a tę złożoność trudno odzwierciedlić w sklepach internetowych B2C. Platformy e-commerce B2B są specjalnie zaprojektowane do wspierania różnych funkcji, dzięki czemu można zabezpieczyć procesy zamówień klienta i strukturę DMU.

3. wyszukiwanie produktów
Podczas gdy konsumenci zazwyczaj podejmują decyzje zakupowe samodzielnie lub z jedną lub dwiema innymi osobami, profesjonalny sourcing jest zazwyczaj bardziej złożony. Z tą złożonością trudno sobie poradzić w przypadku sklepów internetowych B2C. Platformy e-commerce B2B wspierają zatem różne role, dzięki czemu można zabezpieczyć procesy zakupowe swoich klientów i strukturę DMU.

Handel elektroniczny B2B i EDI

W pewnym sensie firmy B2B wyprzedziły krzywą, jeśli chodzi o handel online. Podczas gdy pierwsze duże sklepy internetowe zostały otwarte w latach 90. ubiegłego wieku, amerykański przemysł transportowy już w latach 60. opracował elektroniczną wymianę danych (EDI).

EDI i sklepy internetowe B2B służą temu samemu celowi (mianowicie ułatwiają zakup towarów online), a posiadanie sklepu internetowego nie oznacza, że Twoja firma nie może również korzystać z EDI – lub odwrotnie.

B2B e-commerce definicje: Zintegrowane oprogramowanie e-commerce, ERP, PIM i sklepy internetowe. Skuteczne wdrożenie tych istotnych funkcji sklepu internetowego B2B e-commerce może być wyzwaniem. Ale nawet jeśli wprowadzenie platformy e-commerce dla profesjonalnych nabywców jest bardziej skomplikowane niż sklepy internetowe typu plug-and-play dla konsumentów, zintegrowane rozwiązanie e-commerce nie tylko zaoszczędzi Ci wiele czasu i pieniędzy, ale także oszczędzi nerwów Twoich i Twoich klientów.

Czym jest zintegrowany e-commerce B2B?

Zintegrowany e-commerce wykorzystuje istniejącą logikę biznesową i dane z systemu ERP (i innych systemów, jeśli dotyczy) jako silnik dla Twojego sklepu internetowego. Daje to liczne korzyści, np.

  • Ceny specyficzne dla klienta w sklepie internetowym
  • Minimalizacja błędów ludzkich przy realizacji zamówień
  • Automatycznie aktualizowany katalog produktów

Zintegrowane oprogramowanie sklepu internetowego jest w stanie to zrobić, ponieważ jest bezpośrednio połączone z Twoim systemem ERP. Często zintegrowane oprogramowanie e-commerce jest nawet częściowo zainstalowane w systemie ERP, co eliminuje potrzebę skomplikowanych połączeń jak w przypadku rozwiązań interfejsowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here